Alarm- eller varslingsanlegg?

Med smarthusløsning i boligen eller på hytta har man mange muligheter til å lage seg ulike typer varslingsanlegg for å overvåke og ha kontroll. Det tilbys et bredt spekter med dør-/vindussensorer, sensorer som oppdager bevegelse, vannlekkasjer og brann. I smarthuset kan alt dette knyttes sammen mot en sentral og kunde kan få varsel dersom noe skulle skje. Man kan også koble på videoovervåking, både ute og inne. De fleste av disse anleggene er ikke FG godkjente, og vi kaller de derfor varslingsanlegg. Anlegget gir kunde beskjed dersom noe skjer, det kan ule og pipe i hjemmet om man ønsker, og kunde får varsel på telefon slik at kunden selv kan agere deretter. Svakheten til smarthussentralen og varslingsanleggene er at de er avhengige av strøm, de har ikke eksternt batteri og trenger internett for å kunne varsle.

Alarm

Med et alarmanlegg derimot er det andre krav som må fylles. Det må være reservebatteri og gsm/simkort slik at anlegget også kan varsles dersom nettet og strømmen er nede. Mange av disse systemene er proprietære og i så måte lukket, noe som ofte er nødvendig for å oppnå den ønskede FG-godkjenningen. De FG-godkjente anleggene med brann- og innbruddsalarm gir stort sett redusert forsikringspremie og i noen tilfeller høyere utbetaling om uhellet er ute.

Knyttes sammen

Heldigvis finnes det også muligheter for å kunne koble sammen smarthus og alarmanlegg slik at kunden kan forholde seg og få ut noe data fra alarmanlegget på en plattform og i smarthussentralen. Kunden vil normalt måtte forholde seg til to applikasjoner for fullverdig oppsett og tilgang til alle muligheter, men i det daglige vil det for de fleste være tilstrekkelig med den informasjonen man klarer å hente ut og legge inn i smarthussentralen.

Ingen løpende kostnader

Intin har valgt en løsning på alarm der det ikke er noen månedskostnad, du kjøper og eier anlegget i sin helhet. Det er ikke knyttet til noen vektertjeneste, men i stedet kan du koble anlegget opp mot 10 smarttelefoner som varsles. En vekter kan ikke gjøre annet enn å se på dersom det mot formodning fremdeles skulle være et innbrudd i boligen, med vår løsning kan du selv agere og kontakte politi dersom du ser det nødvendig. Et alarmanlegg er primært forebyggende og man kan dessverre være uheldig uansett, men statistisk sett er man litt tryggere og dersom det begynner å ule er det svært preventivt for situasjonen.

/ 19. august 2020

Relaterte artikler

12. mars 2021

28. januar 2021

Alarm- eller varslingsanlegg?

Med smarthusløsning i boligen eller på hytta har man mange muligheter til å lage seg ulike typer varslingsanlegg for å overvåke og ha kontroll. Det tilbys et bredt spekter med dør-/vindussensorer, sensorer som oppdager bevegelse, vannlekkasjer og brann. I smarthuset kan alt dette knyttes sammen mot en sentral og kunde kan få varsel dersom noe skulle skje. Man kan også koble på videoovervåking, både ute og inne. De fleste av disse anleggene er ikke FG godkjente, og vi kaller de derfor varslingsanlegg. Anlegget gir kunde beskjed dersom noe skjer, det kan ule og pipe i hjemmet om man ønsker, og kunde får varsel på telefon slik at kunden selv kan agere deretter. Svakheten til smarthussentralen og varslingsanleggene er at de er avhengige av strøm, de har ikke eksternt batteri og trenger internett for å kunne varsle.

Alarm

Med et alarmanlegg derimot er det andre krav som må fylles. Det må være reservebatteri og gsm/simkort slik at anlegget også kan varsles dersom nettet og strømmen er nede. Mange av disse systemene er proprietære og i så måte lukket, noe som ofte er nødvendig for å oppnå den ønskede FG-godkjenningen. De FG-godkjente anleggene med brann- og innbruddsalarm gir stort sett redusert forsikringspremie og i noen tilfeller høyere utbetaling om uhellet er ute.

Knyttes sammen

Heldigvis finnes det også muligheter for å kunne koble sammen smarthus og alarmanlegg slik at kunden kan forholde seg og få ut noe data fra alarmanlegget på en plattform og i smarthussentralen. Kunden vil normalt måtte forholde seg til to applikasjoner for fullverdig oppsett og tilgang til alle muligheter, men i det daglige vil det for de fleste være tilstrekkelig med den informasjonen man klarer å hente ut og legge inn i smarthussentralen.

Ingen løpende kostnader

Intin har valgt en løsning på alarm der det ikke er noen månedskostnad, du kjøper og eier anlegget i sin helhet. Det er ikke knyttet til noen vektertjeneste, men i stedet kan du koble anlegget opp mot 10 smarttelefoner som varsles. En vekter kan ikke gjøre annet enn å se på dersom det mot formodning fremdeles skulle være et innbrudd i boligen, med vår løsning kan du selv agere og kontakte politi dersom du ser det nødvendig. Et alarmanlegg er primært forebyggende og man kan dessverre være uheldig uansett, men statistisk sett er man litt tryggere og dersom det begynner å ule er det svært preventivt for situasjonen.

/ 19. august 2020

Relaterte artikler

12. mars 2021

28. januar 2021